Eigentijdsonderwijs

Wanneer u kiest voor De Dubbeldekker, kiest u voor een kindcentrum waar kinderen gezien worden, waar kinderen zichzelf mogen zijn en waar zij zich fijn voelen. Wij vinden het belangrijk om de kinderen op een goede manier op de complexe samenleving voor te bereiden. Dit doen we door weloverwogen keuzes te maken in ons aanbod gericht op de cognitieve, sociale en brede ontwikkeling van de kinderen.

Oog voor talent neemt hierbij een belangrijke plek in. Ieder kind is tenslotte uniek en heeft eigen kwaliteiten. Door een rijke speel-/leeromgeving te creëren dagen we kinderen uit om te ontdekken en onderzoeken wat hun talenten zijn, waar ze goed in zijn en waar ze zichzelf in kunnen ontwikkelen.

Cognitieve ontwikkeling

Leren en lesgeven is de kern van ons werk. Het is onze taak om een aanbod te bieden dat kinderen helpt om zichzelf op een goede manier te kunnen ontwikkelen. Op De Dubbeldekker kijken wij hier dan ook kritisch naar door het aanbod voor de kinderen zorgvuldig in te richten. Dit doen wij met behulp van moderne leermethodes voor onder andere rekenen, taal/spelling, lezen en wereldoriëntatie.

Binnen ons onderwijsaanbod wordt er uitgegaan van het basisaanbod, aangevuld met aandacht voor kinderen die daar niet zonder hulp aan kunnen voldoen en kinderen die een ontwikkelingsvoorsprong hebben. Dit doen wij door les te geven aan de hand van het EDI-model. EDI betekent Expliciete Directe Instructie. Het is een bewezen aanpak om de leseffectiviteit te verhogen en te zorgen voor succeservaringen en betere leerprestaties bij alle leerlingen. Kinderen worden met EDI actief betrokken bij de inhoud van de lessen, waardoor de leerwinst toeneemt.

Sociale ontwikkeling

Het welbevinden van de kinderen is van groot belang. Persoonlijke aandacht geeft een kind de ruimte om te groeien in zelfvertrouwen, kennis en persoonlijkheid. Bij ons mogen kinderen zichzelf zijn. Hierbij vinden wij het belangrijk dat we met elkaar omgaan op een respectvolle, verantwoordelijke en veilige manier. Wij hebben aandacht voor elkaar en we helpen de ander. Dit alles realiseren wij in een fijne en veilige omgeving voor iedereen. Wij zien het kindcentrum als de wereld in het klein waar kinderen kunnen oefenen met het eigen maken van vaardigheden en eigenschappen die hen helpen zich te ontwikkelen tot vrolijke, respectvolle, betrokken (jong)volwassenen. Dit doen wij met behulp van een aantal bewezen methodieken en instrumenten, namelijk:

  • De gouden en zilveren weken na de zomervakantie en na de kerstvakantie.
  • Klassengesprekken aan de hand van de SEO-thema’s. (sociaal emotionele ontwikkeling)
  • Sociaal-emotioneel volgsysteem van Leerling In Beeld.
  • Veiligheidsmonitor ingevuld door de kinderen in de groepen 5 t/m 8.
  • Week tegen pesten.

Brede ontwikkeling

Een kind ontwikkelt zich in zijn totaliteit en die ontwikkeling is niet alleen gericht op ‘leren en kennis’. Op De Dubbeldekker besteden we daarom ook veel aandacht aan de brede ontwikkeling met behulp van een groot aanbod op het gebied van kunstzinnige&creatieve vorming, wereldoriëntatie, digitale geletterdheid en wetenschap&techniek.

Het aanbod gericht op de brede ontwikkeling organiseren wij op De Dubbeldekker onder andere door talentlessen aan te bieden. Tijdens de talentlessen zetten wij de leerkracht, specialist of vakdocent in zijn/haar kracht. Zij bieden vanuit hun talent een lessenserie aan. Hierbij kunt u denken aan muziek, dans, toneel, bewegen, techniek, handvaardigheid en digitale geletterdheid.