Wereldoriëntatie

Met wereldoriëntatie halen we de echte wereld de klas in. De kinderen leren over de wereld, de natuur, de mens en maatschappij en de geschiedenis. Ook leren de kinderen om die kennis toe te passen in de praktijk.

In de peutergroep wordt door middel van spel, aandacht besteed aan wereldoriëntatie. Dit ziet u terug komen in de verschillende thema’s, zoals de seizoenen en het weer. Ook de activiteiten en de werkjes die de kinderen maken sluiten hierbij aan.

Bij de kleuters ziet u dat de ontwikkeling een stapje verder gaat. Passend bij de thema’s in de klas worden activiteiten aangeboden die kinderen stimuleert om de wereld om hen heen te ontdekken. Onze methode ‘Kleuterplein’ biedt de leerkracht ondersteuning bij het aanbieden van activiteiten die passen binnen de verschillende thema’s.

Vanaf groep 3 maken we voor wereldoriëntatie gebruik van de methode Naut (natuur&techniek), Meander (aardrijkskunde) en Brandaan (geschiedenis).

De vakken worden onafhankelijk van elkaar aangeboden, maar zijn erop gericht om elkaar te versterken. Op deze manier bieden wij de kinderen een totaal pakket aan waarbij de thema’s aansluiten op elkaar. Doordat deze methode veel uitdaging en variaties in samenwerking kent, voldoen we geheel aan de modernste inzichten op gebied van 21e century skills (creatief denken, probleemoplossend denken, mediawijsheid en nog vele andere vaardigheden).